BERBAKTI TERHADAP KEDUA IBUBAPA
 
 
 Ayat 23 Surah Al Israa’ :
 
Firman Allah SWT :
 

وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيماً

Maknanya:
       Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “uff (ah)” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.
 
 
Ayat 24 Surah Al Israa’ :
 
Firman Allah SWT :
 

وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً

 
Maknanya:
         Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah:  “Wahai Tuhanku,  kasihilah  mereka  keduanya, sebagaimana  mereka  berdua  telah  mendidik  aku di  waktu kecil”.
 
 
 Ayat 25 Surah Al Israa’ :
  
Firman Allah SWT :       

رَّبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِي نُفُوسِكُمْ إِن تَكُونُواْ صَالِحِينَ فَإِنَّهُ كَانَ لِلأَوَّابِينَ غَفُوراً

Maknanya:
    Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada dalam hatimu; jika kamu orang-orang yang baik, maka sesungguhnya Dia Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat.  
 
                                                                   
                                                                           
           Berbakti kepada ke dua ibubapa kita adalah sesuatu yang wajib. Ia merupakan kententuan perintah dan hukum Allah yang wajib kita lakukan dan laksanakan. Berbakti kepada kedua ibubapa adalah anjuran dan kehendak Allah, jika kita gagal melaksanakan, maka berdosalah kita di sisi Allah Taala.
 
          Kita harus bersyukur terhadap Allah taala yang menzuriatkan kita lahir ke dunia dengan penuh kasih sayang daripada ibubapa kita. Mereka menjaga dan membelai kita sejak dilahirkan hinggalah kita dewasa dan boleh menjalankan kehidupan sendiri bersama keluarga bila tiba jodohnya nanti.
Advertisements